Ontslag op staande voet

Helaas worden er steeds meer mensen ontslagen. Vaak gebeurt dit in een proeftijd of als een contract met bepaalde tijd afloopt. In deze gevallen hoeft een werkgever niet op de opzegtermijn te houden (uw contract loopt immers af, of u zit nog in uw proeftijd) maar in andere gevallen dient uw werkgever wel een opzegtermijn in acht te nemen. Meestal is een opzegtermijn één of twee maanden, je kan dit terug vinden in je contract.

Ook als je zelf ontslag neemt en je gaat je arbeidscontract opzeggen, dan dien je de opzegtermijn in acht te nemen. Soms wil het echter voorkomen dat je op staande voet wordt ontslagen. Maar wat is dat nou precies? Ontslag op staande voet? En mag dat zomaar?

Ontslag op staande voet uitgelegd

Als je werkgever je per direct ontslaat, zonder inachtneming van de opzegtermijn, dan noemt men dit ontslag op staande voet. Ontslag op staande voet mag niet zomaar. Net als ontslag door ziekte. Hier zijn hele strenge regels voor en heel vaak eindigt een ontslag op staande voet dan ook in de rechtbank of bij de kantonrechter.

Ontslag op staande voet mag alleen als er een hele goede reden is om iemand te ontslaan. Een ontslag bij slecht functioneren, een ontslag door verstoorde relatie, of iemand die meerdere malen fouten heeft gemaakt, iemand die meerdere keren een officiële (aangetekende) waarschuwing heeft gehad of iemand die één hele grote fout maakt. Hierbij kunt u denken aan:

• diefstal van bedrijfseigendommen, zoals kantoorbenodigdheden
  • diefstal van intellectueel eigendom, ook wel bedrijfsspionage genoemd
  • contractbreuk, zoals schending van een geheimhoudingsplicht.

Geeft uw werkgever u ontslag op staande voet en bent u het er niet mee eens? Ga dan op zoek naar iemand die u kan helpen, bijvoorbeeld een ontslagjurist of ontslag advocaat. Een advocaat kan met u de informatie bekijken en samen kunt u dan overleggen of het zin heeft om van uw ontslag op staande voet een zaak te maken.